Gå til hovedindhold

Om Børnehaven Hyldgård

Her kan du læse en beskrivelse af Børnehaven Hyldgård, lidt om de voksne og få en smagsprøve på en typisk Hyldgårds-dag.

  • Læs op

Børnehaven Hyldgård har til huse i en almindelig institutionsbygning med en stor indhegnet legeplads, hvor børnene både har mulighed for at blive stimuleret motorisk og lege ugeneret.

Børnehaven Hyldgård blev etableret 1. maj 1979 i en ny bydel i Ikast kommune, hvor der den gang skulle være beboelse, institutioner og skole. Børnehaven Hyldgård er normeret til 72 børnehavebørn. Vi er som udgangspunkt ét hus, men arbejder også i to børnegrupper, som hedder Fiduser og Bobler.

Vores pædagogiske overvejelser omkring vores praksis har skabt en hverdag, hvor vi betragter os selv som ét hus, således at alle ressourcer er til rådighed for både hverdagens spontane og planlagte pædagogiske aktiviteter. Vores indretning bærer til dels præg af funktionsopbygning, således at vi bl.a. har et kreativt værksted, et musik- og teaterrum, et fællesrum, et køkken og et motorikrum.

Størstedelen af tiden har alle børn adgang til hele huset på kryds og tværs. Madpakker og eftermiddagsmad spises i mindre aldersintegrerede grupper (Bobler og Fiduser) og formiddagsfrugt spises i aldersopdelte grupper, hvor der bliver lavet pædagogiske aktiviteter målrettet aldersgruppen.

I børnehaven Hyldgård arbejder vi foruden motorik også bevidst med musik, som for os ledsages til den motoriske udvikling. Vi har en tromme til hvert barn, samt andre musikinstrumenter og sangbøger. Derudover undervises der en gang om ugen i musik i samarbejde med Ikast Brande Musikskole på tværs af grupperne, hvor der gøres brug af sang, musik, rim og remser, bevægelseslege og musikinstrumenter. Ved særlige lejligheder holder vi fællessamling for alle børn og voksne i børnehaven, hvor vi synger, hopper, danser og laver teater.

Sådan kan en typisk dag i Hyldgård se ud:

 Det er morgen og Asger er lige kommet ind i Hyldgård sammen med sin far. Asger bliver tilbudt morgenmad og vil gerne have en stor portion havregryn med rosiner på. Der sidder en flok børn og voksne og hygger omkring morgenbordet i fællesrummet. Når børnene er færdige med morgenmaden, så leger de rundt omkring i huset. Nogle suser ned på motorikrummet og brænder lidt krudt af – man kan virkelig gynge højt der! En af de voksne går med ind på Krea – her vil børnene gerne tegne, klippe og klistre. Nogle leger i de andre rum – både med biler, Duplo og magneter. Nede i musik- og teaterrummet har en gruppe børn klædt sig ud og så danser de til højt musik.

Ved 7.30-tiden pakkes morgenmaden væk og i køkkenet er en voksen og 3 børn i fuld gang med at skære frugt, som anrettes på fade – der er vindruer, æbler, bananer, melon og lidt rosiner. Klokken 8.30 mødes alle de voksne lige i fællesrummet og får en kop kaffe, mens dagens program snakkes igennem og de voksne fordeles i frugtgrupperne. Ved 9-tiden hjælper alle hinanden med at rydde op og børnene fordeler sig i frugtgrupperne, hvor de sidder med deres jævnaldrende kammerater og spiser frugt. Inde hos de ældste børn leger de lige en omgang ”Fang halen min” inden de sætter sig omkring fadene og den voksne læser ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” for dem, mens de spiser frugten.

Efter frugten er der en gruppe børn, som skal have musik med nogle af de voksne og Astrid fra Musikskolen – det er bare super sjovt! En del af børnene vil gerne med ud at gå en tur, så de går ned og tager overtøj på. Der bliver brugt lidt tid på at øve sig i at smøge buksebenene ud over gummistøvlerne – det kan godt være lidt svært, men hvor er det bare fedt, når man kan selv! Der er også nogle børn, som går med ned i motorikrummet, hvor en af de voksne er i gang med at lave en sej motorikbane – pyh det bliver så varmt, at børnene smider både strømper og trøjer, så det ligner en flok små Tarzan’er, som spurter rundt. Nogle af børnene får sig en ordentlig snurretur på sansegyngen. Der er også god tid til at lege med sine bedste venner og der er fuld gang i legekøkkenet, hulebygning, puslespil og dinosaurer. Et par børn er med en voksen i køkkenet, hvor der skal røres en dej sammen til de boller, der skal serveres til eftermiddagsmad.

Omkring klokken 11 begynder alle at hjælpe hinanden med at rydde op. Maverne rumler og det er ved at være tid til madpakker. Børnene sidder hos Bobler og Fiduser og et par børn fra hver spisegruppe hjælper med at pakke madpakker, kopper, mælk og skraldespande på rullebordene og så deler de madpakker og kopper ud til alle de andre. Når alle har fået, siger de ”Værsgo’! Madro!” og alle spiser. Bagefter skal nogle af de yngste børn ind og sove til middag og ellers skal alle ud og lege på legepladsen. I dag er det lidt vådt, så man skal have termojakke, regnbukser og gummistøvler på. Nogle børn er meget hurtige til at få tøj på, mens andre har brug for lidt mere tid til at øve sig.

Udenfor er nogle i gang med at bygge en hule oppe i Vildmarken – en af de voksne har fundet dolke og save frem. En flok børn gynger super højt på vores kæmpestore gynge. Der laves sandkager, leges i legehuse, klatres i træer og køres stærkt på cykler og andre køretøjer. De voksne sætter sig ved et bord udenfor og får en kop kaffe, mens børnene leger rundt omkring. Bagefter går en voksen og et par børn i gang med at smøre alle bollerne til eftermiddagsmaden. Lidt før klokken 14 hjælpes alle ad med at køre cyklerne i skuret og derefter er der eftermiddagsmad indenfor, hvor børnene igen fordels i Bobler og Fiduser.

Så er der igen gang i alle mulige lege indenfor og de første forældre begynder at dukke op. Ved 16-tiden samles alle lige i fællesrummet og får tilbudt et knækbrød til ”skrub-af-mad”. Silles mor får sig en kop kaffe sammen med et par af de andre forældre, mens hun venter på at Sille spiser færdig.

Vi er en samlet personalegruppe på ca. 16 medarbejdere, fordelt i børnehaven.

Vi er pædagoger, pædagogiske assistenter, medhjælpere, flexjobbere og seniorjobbere.

Derudover har vi fortløbende studerende i praktik, personer i jobpraktik og sprogpraktik.

Hele denne vifte af forskellige kompetencer og personligheder får Jeres børn glæde af hver dag.
På den måde kan alle børn finde en ”voksen at spejle sig i og med” og opleve et fællesskab uanset baggrund.

Det faste personale i huset:

Robert: Leder 
Nanna: Teamleder
Jannie Hjorth: Ressourcepædagog  
Lisbeth: Pædagog, TR 
Bodil: Pædagog, AMR
Camilla: Pædagog, sprogfyrtårn 
Janni Degn: Pædagog, sprogfyrtårn 
Marlene: Pædagog
Nuray: Medhjælper 
Kathrine: Medhjælper 
Nina: Pædagogisk Assistent 
Søren: Pædagogisk Assistent 
Henrik: Flexjob
Liva: Flexjob
Mangeles: Seniorjob
Jørgen: Seniorjob

Her kan du se lidt stemningsbilleder fra Hyldgård:

Forrige Næste