Gå til hovedindhold

Om Daginstitutionen Lægdsgård

Her kan du læse en beskrivelse af Lægdsgård, lidt om de voksne og få en smagsprøve på en typisk Lægdsgård-dag.

  • Læs op

Daginstitutionen Lægdsgård har til huse på en firlænget gård med stuehus (børnehaven) og tre længer (værksteder og depot). Vi har 27.500 m2 og to små søer. Store gamle træer og en gammel have.

Lægdsgård er skabt i 2000 og er en børnehave normeret til 60 børn. Vi er en udebørnehave, ikke af nød, men som et bevidst pædagogisk valg. Vi har en stor firlænget gård fra 1877, 5 tdr. land og vi har dyrehold med bl.a. æsler, kaniner, geder og minigrise.

Lægdsgård er et åbent sted, hvor der hvert år er ca. 2000 besøgende både i og uden for åbningstiden. Vi har overnatningsfaciliteter (shelters) til 30 personer som bruges af institutioner, skoler og privatpersoner.

Vores overvejelser omkring den pædagogiske praksis har skabt en hverdag, hvor vi ikke ret ofte er gruppeopdelt, men hvor alle ressourcer er til rådighed for spontanitet og arbejde i smågrupper på tværs af hele børnegruppen. Personalet har fokus på det enkelte barns behov og sammensætter grupper ud fra pædagogiske overvejelser med udgangspunkt i at skabe de rammer, som tjener det enkelte barns udvikling bedst men altid med respekt for fællesskabet. Vi tager i skoven med en stor del af børnene hver uge. I skoven oplever børnene, at der er intet, der forstyrrer, og det er kun hvad vi kan finde på, som sætter grænsen. Der er opdagelsesture, svampeture, hulebyggeri, historiefortælling og meget mere. Børnene kan ligge og flyde i en hængekøje, snitte en pind, tage vilde ture i svævebanen eller få læst højt fra opslagsbøgerne om, hvad det er de har fundet… Der er plads til at være sig selv enten alene eller sammen med andre, og det er kun fantasien, som kan være bremsende for udfoldelsen.

Netop fællesskabet er omdrejningspunktet for skabelse af hverdagen på Lægdsgård, det omfatter børn, ansatte og forældre. Alle har en andel af den virkelighed som findes på Lægdsgård. Det er normalt, at forældre er med i hverdagen og på den måde bidrager til at skabe sammenhæng med hjem og institution. Vi laver blandt andet overnatning for de ældste børn. Vi har vores Børnemusikfestival og forskellige arbejdsdage, igen med det formål at skabe de bedst mulige relationer mellem de voksne.

Sådan kan en typisk dag på Lægdsgård se ud:

Klokken er 7 og Frida kommer ind ad døren sammen med sin mor. Der sidder børn og voksne rundt om morgenbordet i storestuen. August spørger Frida, om hun også vil have ”puder” (Havrefras) til morgenmad, men Frida siger, at hun hellere vil have en bolle med ost. Lige så stille kommer der flere børn på Lægdsgård, som de siger godmorgen til og efterhånden som børnene er færdige med at spise morgenmad, render de ned og leger. Nogle bygger med Lego i Lillestuen eller laver mad til hinanden i legekøkkenet. Andre brænder lidt krudt af i puderummet. Nogle af de store Klubbørn må gå ovenpå, selvom der ikke er en voksen deroppe endnu – det er ret sejt, at være en af de store, som godt kan finde ud af det.

I køkkenet henter en af de voksne en kurv med frugt – der er vandmelon, æbler, vindruer, agurk og sukkerærter. 2 af børnene hjælper med at skære frugten, som anrettes på fade. Da kl. er ca. 8.30 er det ”ryd-op-tid” og alle hjælper hinanden inden børnene fordeler sig i frugtgrupperne med jævnaldrende kammerater. I Lillestuen sidder de yngste børnehavebørn sammen. De starter med at lege ”Lille hund, der er én, der har taget dit kødben” og bagefter fordeles børnene, så de sidder 3-4 børn om hvert fad. Mens de spiser frugt, læser den voksne en historie om Totte.

Da alle børn er færdige med frugt, bliver blebørnene skiftet og resten prøver lige at tisse, inden de går i garderoben. I dag er det lidt vådt udenfor, så alle skal have termojakke, regnbukser og gummistøvler på. I garderoben er nogle af de store børn super hurtige til at få overtøjet på, men for nogle er det også lidt svært – der er god tid til at øve sig og de voksne sidder ved siden af og guider og opmuntrer til at blive ved med at prøve. Når det endelig lykkedes er stoltheden ikke til at tage fejl af!

Udenfor er der gang i forskellige ting. En voksen tager 5 børn med ned i køkkenhaven, hvor der skal hentes kartofler og andre grøntsager til den suppe, vi skal have til eftermiddagsmad i dag. Der skal også tændes bål, for suppen skal jo koges. En voksen henter trækvognen og der er 3 børn, som gerne vil være med til at hente brænde og tænde bålet. Bagefter hjælper børnene med at skrælle kartofler og skære grøntsager til suppen. Der er også nogle børn, som leger på glidebanen – der er en vandpyt, som er ret sjov at rutsje ned i. I sandkassen er en stor flok i gang med at ”grave helt om på den anden side af jorden!”. Der skal jo selvfølgelig også fodres dyr og det er en voksen og 3 børn i fuld gang med.

Kl. 11.30 ringes der med klokken og alle samles på terrassen. Et par børn har forinden været med til at pakke madpakker, mælk og kopper i mælkekasser, så det hele er klar. Børnene går med de voksne ud i deres insekt-grupper og spiser madpakker efter at have sunget en sang. Bagefter skal nogle af de yngste børn ind og sove en middagslur og ellers er der fuld gang i forskellige lege igen. De voksne sætter sig på terrassen med en kop kaffe og får talt lidt om dagen. Bagefter går de sidste forberedelser til eftermiddagsmaden går i gang – der breder sig en liflig duft at grønsagssuppe.

En af de voksne har fundet guitaren frem og synger sammen med børnene, som spiller på ukulele. De synger især meget højt med på Lægdsgårdsangen og Lejrsangen. Kl. 14 ringer klokken igen og alle samles på terrassen, hvor nogle børn har været med til at dække bord. De børn, som har været med til at forberede eftermiddagsmaden, stiller sig op på et par mælkekasser og præsenterer suppen for alle de andre, som klapper begejstret. Børnene sender maden rundt og hjælper hindanden med at hælde vand i kopperne. Fridas mor kommer for at hente hende, men Frida er ikke helt færdig med sin suppe endnu. Fridas mor får også en portion suppe inden de siger tak for i dag. Da de fleste børn er ved at være færdige, får de lov at gå fra bordet. Alle tager sin tallerken med hen til en spand, hvor de sidste madrester skrabes i, så stille tallerknerne i en stor stak, skeerne i en skål og kopperne puttes i en kasse, så det hele lige er klar til at komme ind i køkkenet og blive vasket.

Så er der fuld gang i de forskellige lege. En stor flok børn cykler i gården, hvor de skiftes til at ”få benzin på” og bagefter køre henover et langt bræt. Nogle børn tager sig en slapper i hængekøjerne, mens andre har gang i en sjov leg på kaninbjerget. Ved 16-tiden hjælpes vi ad med at køre alle cyklerne ind i skuret igen. Bagefter samles de sidste børn på terrassen, hvor de får tilbudt et stykke knækbrød som ”skrub-af-mad”. Augusts far kommer for at hente, men August skal altså lige lege færdig med Christian og derfor sætter far sig og får en kop kaffe sammen med et par af de andre forældre.

Vi er en samlet personalegruppe på ca. 16 medarbejdere i børnehaven.

Vi består pædagoger, pædagogiske assistenter, medhjælpere, flexjobbere og seniorjobbere og derudover har vi fortløbende studerende i praktik, personer i jobpraktik og sprogpraktik.

Hele denne vifte af forskellige kompetencer og personligheder får Jeres børn glæde af hver dag.
På den måde kan alle børn finde en ”voksen at spejle sig i og med” og opleve et fællesskab uanset baggrund.

Det faste personale i huset:

Robert: Leder 
Jesper: Teamleder
Jannie: Ressourcepædagog 
Sara: Pædagog
Karina: Pædagog, sprogfyrtårn
Maria: Pædagog, (barsel)
Paw: Pædagog, (barselsvikariat)
Lisa: Pædagog, flexjob
Emil: Medhjælper
Sandra: Medhjælper
Vibeke: Medhjælper 
Mark: Medhjælper
Jesper J.: Medhjælper
Tony: Seniorjob
Berith: Flexjob
Ane: Flexjob
Rosita: Flexjob 
Malene: Voksen i beskyttet stilling
 

Her kan du se et par stemningsbilleder fra Lægdsgård:

Forrige Næste